Kohtaamisia: Tiina Helamaa

Tiina Helamaa on kirjastossa. Hän on kiivennyt muutaman askelman ylettyäkseen kirjoihin.

Mitä työtä teet Väestöliitossa?

Työskentelen Väestöntutkimuslaitoksella tietoasiantuntijana. Esittelen itseni työyhteyksissä usein sanomalla, että teen kaikkea muuta paitsi tutkimusta. Työ on siis tiedeviestintää, vaikuttamista ja vaikkapa tapahtumien järjestämistä. Toimin myös Väestönmuutos-ohjelman NetResilience-tutkimuskonsortiossa vuorovaikutusvastaavana.

Millainen on tyypillinen työpäiväsi?

Tyypillinen työpäiväni kuluu toimistolla, jossa teen verkkosivuille sisältöä, oikoluen tekstejä, toimitan julkaisuja, osallistun kokouksiin tai raportoin tehtyä työtä. Paljon aikaa kuluu myös sosiaalisen median sisältöjen tuottamiseen. Jos välillä tuntuu, että tietokoneella istuminen riittää, niin siirryn Väestöliiton kirjastoon ja hoidan sen kokoelmia.

Minkälaisia kohtaamisia sinulla yleensä on työkavereiden kanssa?

Tutkijoiden kanssa työskennellessä oppii paljon monesta aiheesta, vielä kun muistaisi kaiken! Osa tutkijoistamme on juuri lähdössä samaan tieteelliseen konferenssiin ulkomaille, ja olemme käyneet läpi esityksiä. Paljon pohditaan myös sitä, miten tutkimustuloksista saadaan yleisöä kiinnostavia ja miten pääsemme eroon liian tieteellisistä termeistä ja avaamme aiheita yleistajuisemmin sekä kuinka paljon tutkimuksen perusteella voi ja pitää myös ottaa kantaa yhteiskunnallisesti tärkeisiin aiheisiin.

Entä asiakkaiden kanssa?

Työ Väestöntutkimuslaitoksella kansainvälistyi kerralla, kun saimme rahoituksen NetResilience-hankkeeseen, jossa on mukana paljon ulkomaisia tutkijoita Väestöliiton lisäksi neljässä yliopistossa. Hankkeen myötä sain myös uuden työverkoston muiden ohjelman hankkeiden vuorovaikutusvastaavista ja koordinaattoreista. Heidän kanssaan edistämme tutkimuksen vaikuttavuutta suomessa ja kansainvälisestikin. Kokoonnumme yleensä kerran kuukaudessa etänä, koska sijaitsemme ympäri Suomea mutta silloin tällöin näemme myös kasvokkain.

Minkälainen työpaikka Väestöliitto mielestäsi on?

Olen viihtynyt Väestöliitossa jo kohta 15 vuotta. Työ on tietenkin muuttunut tässä vuosien kuluessa mutta se, mikä ei ole muuttunut, on työn merkityksellisyys ja se, miten työkaverit tekevät työtä täydestä sydämestään ja innoissaan. Pienehkön organisaation hyötyjä on myös mahdollisuus reagoida nopeasti asioihin ja tarttua ajankohtaisiin asioihin.

Miten Väestöliiton tunnuslause ”Koska tarvitsemme toisiamme” näyttäytyy työssäsi?

Tutkimuksessamme on tällä hetkellä ajankohtaista sosiaalisten verkostojen tärkeys ja se, miten ne vaikuttavat esimerkiksi lastensaantiin ja avun saamiseen ikääntyessä. Tämä on saanut pohtimaan omaakin elämää ja siinä olevia läheisiä. Keneltä itse saan tarvittaessa apua ja kenelle taas voin sitä tarjota, koska me todellakin tarvitsemme toisiamme!