Väestöliitossa käynnistyy Ruuhkavuodet 2 -hanke 2024–2026

Neljä kuvaa sukupolvista yhdessä. Nuori, vanhempi, isovanhempi.

Väestöliitto koordinoi Työsuojelurahaston rahoittamaa tutkimus- ja kehittämishanketta Ruuhkavuodet 2Työssäkäynti ja iäkkäästä läheisestä huolenpito yli 50-vuotiaan arjessa. Hanke kestää loppuvuoteen 2026 asti.

Hankkeen aikana eri alojen työpaikoilla, erityisesti vuorotyön osalta, etsitään ratkaisuja, jotka huomioivat työntekijän vastuuta iäkkään lähiomaisen tai muun läheisen hoivasta ja huolenpidosta. Samalla päivitetään hoivaan liittyviä työpaikkakohtaisia ohjeistuksia, joiden avulla halutaan osaltaan vahvistaa sukupuolten tasa-arvoa ja työyhteisön yhdenvertaisuutta; sukupuoliin liittyvät stereotypiat usein ylläpitävät perinteistä työnjakoa iäkkäiden omaisten hoivassa.

Hankkeessa ovat mukana DNA, Kela, Kemin kaupunki ja Palvelualojen ammattiliitto PAM. Yhteistyökumppaneita ovat Demos Helsinki, Feelback, Repo Work sekä Omaishoitajaliitto. Tutkimusyhteistyötä tehdään Väestöliiton Väestöntutkimuslaitoksen, Kelan tutkimuksen, Itä-Suomen yliopiston ja Tampereen yliopiston Työelämän tutkimuskeskuksen kanssa.

Aineistoa kerätään työpaikkojen henkilöstöiltä, PAMin jäsenistöltä sekä vastaajapaneelin kautta laajalta joukolta 50‒69-vuotiaita työssäkäyviä. Hankkeen tuloksista raportoidaan 2026 aikana.

Lisätietoja: Anna Kokko, hankkeen johtaja, anna.kokko@vaestoliitto.fi
Hankesivu