Seksuaalioikeudet-julkaisu uudistui

Seksuaalioikeudet Väestötietosarja 30

Suosittu Seksuaalioikeudet-julkaisu on päivitetty ja se on saanut samalla uuden visuaalisen ilmeen. Edelleen julkaisu antaa kattavan kuvan seksuaalioikeuksista sekä katsauksen seksuaalioikeuksien tilaan globaalisti. Julkaisu on kaikille seksuaali- ja lisääntymisterveydestä ja -oikeuksista kiinnostuneille.

Seksuaalioikeudet kuuluvat kaikille ja ovat ihmisoikeuksia. Jokaisella on oikeus omaan seksuaalisuuteen, oikeus tietoon seksuaalisuudesta, oikeus suojella itseään ja tulla suojelluksi, oikeus seksuaali- ja lisääntymisterveyspalveluihin, oikeus näkyä, oikeus yksityisyyteen ja oikeus vaikuttaa. Julkaisussa käsitellään jokaista edellä mainittua oikeutta omassa osiossaan.

Seksuaalioikeuksien toteutuminen on keskeistä ihmisen hyvinvoinnin ja tasapainoisen elämän kannalta. Seksuaalisuus on olennainen ja arvokas osa ihmisyyttä. Se on ihmisen perusominaisuus, joka kehittyy läpi elämän.

Seksuaalioikeuksien toteutuminen on yksilöille ja yhteiskunnille äärimmäisen tärkeää. Jos seksuaalioikeudet eivät toteudu, ei köyhyyttä tai eriarvoisuutta voida poistaa. Seksuaalioikeuksien edistäminen on kestävän kehityksen edistämistä.

Julkaisu on rahoitettu ulkoministeriön kehitysyhteistyövaroin ja on osa Väestöliiton Väestötietosarjaa.

Voit tilata painetun version maksutta ottamalla yhteyttä sanna.kotiranta@vaestoliitto.fi.

Julkaisun pääset lukemaan tästä linkistä.