UNFPAn Maailman väestöraportti 2024: kehitys seksuaali- ja lisääntymisterveyden saralla jättänyt huomiotta kaikkein marginalisoiduimmat yhteisöt

INTERWOVEN LIVES, THREADS OF HOPE Ending inequalities in sexual and reproductive health and rights

YK:n seksuaali- ja lisääntymisterveysjärjestö UNFPAn uudessa raportissa todetaan, että seksuaali- ja lisääntymisterveyden alalla 30 vuoden aikana saavutettu edistys on enimmäkseen jättänyt huomiotta kaikkein marginalisoiduimmat yhteisöt

Seksuaali- ja lisääntymisterveyden ja -oikeuksien alalla viimeisten kolmenkymmenen vuoden aikana saavutettuja mittavia maailmanlaajuisia edistysaskeleita varjostaa ruma totuus: miljoonat naiset ja tytöt eivät ole hyötyneet siitä sen vuoksi, keitä he ovat tai missä he ovat syntyneet, todetaan UNFPAn uusimmassa State of World Population – raportissa.

Raportti ”Interwoven Lives, Threads of Hope: Ending inequalities in sexual and reproductive health and rights”, korostaa rasismin, seksismin ja muunlaisen syrjinnän roolia, joka estää edelleen naisten ja tyttöjen seksuaali- ja lisääntymisterveyden laajamittaisen edistymisen. Tiedot ovat musertavia. Naiset ja tytöt, jotka ovat köyhiä, kuuluvat etnisiin, rodullistettuihin ja alkuperäiskansojen vähemmistöryhmiin tai jotka ovat jääneet loukkuun konfliktialueille, kuolevat todennäköisemmin, koska heillä ei ole mahdollisuutta saada oikea-aikaista terveydenhuoltoa:

• Afrikkalainen nainen kuolee 130 kertaa todennäköisemmin raskaus- ja synnytyskomplikaatioihin kuin eurooppalainen ja pohjoisamerikkalainen nainen.
• Arvioiden mukaan yli puolet kaikista ehkäistävissä olevista äitiyskuolemista tapahtuu maissa, joissa on humanitaarisia kriisejä ja konflikteja, mikä tarkoittaa lähes 500 kuolemaa päivässä.
• Amerikassa afrikkalaista syntyperää olevat naiset kuolevat todennäköisemmin synnytykseen kuin valkoiset naiset. Yhdysvalloissa osuus on kolme kertaa suurempi kuin maassa keskimäärin.
• Alkuperäiskansoihin kuuluvat naiset kuolevat todennäköisemmin raskauteen ja synnytykseen liittyviin komplikaatioihin.
• Vammaiset naiset kokevat sukupuolistunutta väkivaltaa jopa 10 kertaa todennäköisemmin kuin vammattomat ikätoverinsa.
• Sateenkaari-ihmiset kohtaavat rajua väkivaltaa ja jyrkkiä esteitä hoidon saannille.

Tänä vuonna tulee kuluneeksi kolmekymmentä vuotta Kairossa pidetystä kansainvälisestä väestö- ja kehityskonferenssista, jossa 179 hallitusta sitoutui asettamaan seksuaali- ja lisääntymisterveyden ja -oikeudet kestävän kehityksen ytimeen. Edistys on kuitenkin vaarassa. Miljoonat naiset ja tytöt ovat jääneet kauas jälkeen, ja edistyminen on hidastunut tai pysähtynyt keskeisissä kysymyksissä: 800 naista kuolee joka päivä synnyttäessään, mikä on pysynyt ennallaan vuodesta 2016; neljännes naisista ei pysty kieltäytymään seksistä kumppaninsa kanssa, ja lähes joka kymmenes nainen ei saa tehdä itse päätöksiä ehkäisystään. 40 prosentissa maista, joista dataa on kerätty, naisten kehollinen itsemääräämisoikeus on kapenemassa.

”Yhden sukupolven aikana olemme vähentäneet suunnittelemattomien raskauksien määrää lähes viidenneksellä, laskeneet äitiyskuolleisuutta kolmanneksella ja varmistaneet lähisuhdeväkivallan vastaiset lait yli 160 maassa”, UNFPAn pääjohtaja tohtori Natalia Kanem sanoo. ”Tästä edistyksestä huolimatta eriarvoisuus yhteiskunnissamme ja terveydenhuoltojärjestelmissämme lisääntyy, emmekä ole asettaneet riittävästi etusijalle kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevien tavoittamista. Työmme on keskeneräistä, mutta ei mahdotonta jatkuvalla investoinnilla ja maailmanlaajuisella solidaarisuudella.”

Maiden sisällä on edelleen eriarvoisuutta

Raportissa esitetty näyttö osoittaa huolestuttavan tosiasian: liian monilla naisilla ja tytöillä ei ole mahdollisuutta ehkäisyyn, turvallisiin synnytyspalveluihin, kunnioittavaan äitiyshoitoon ja muihin keskeisiin seksuaali- ja lisääntymisterveyspalveluihin. Madagaskarissa rikkaimmat naiset saavat viisi kertaa todennäköisemmin ammattitaitoista apua synnytyksessä kuin köyhimmät naiset. Albaniassa yli 90 prosentilla romaninaisista, joka on yksi marginalisoiduimpia sosioekonomisia ryhmiä maassa, oli vakavia haasteita terveydenhuoltoon pääsyssä verrattuna viiteen prosenttiin etuoikeutetuimpiin sosioekonomisiin ryhmiin kuuluvista albaaninaisista.

Terveydenhuollon saatavuuden paraneminen on hyödyttänyt ensisijaisesti varakkaampia naisia ja sellaisia etnisiä ryhmiä edustavia naisia, joilla oli jo ennestään paremmat mahdollisuudet saada terveydenhuoltoa. Vammaiset naiset ja tytöt, maahanmuuttajat ja pakolaiset, etniset vähemmistöt, sateenkaari-ihmiset, hiv-tartunnan saaneet ja haavoittuvimmassa asemassa olevat ryhmät kohtaavat suurempia seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyviä riskejä ja myös epätasa-arvoisen pääsyn seksuaali- ja lisääntymisterveydenhuoltoon. Heidän haavoittuvuuttaan pahentavat vielä ilmastonmuutos, humanitaariset kriisit ja laajat muuttoliikkeet, joilla on usein suhteettoman suuri vaikutus yhteiskunnan marginaalissa oleviin naisiin.

Investointien, solidaarisuuden ja räätälöityjen ratkaisujen tarve

Raportissa korostetaan, että on tärkeää räätälöidä ohjelmia yhteisöjen tarpeiden mukaan ja antaa naisille ja tytöille mahdollisuus kehittää ja toteuttaa innovatiivisia ratkaisuja laajamittaisten, kaikille sopivien lähestymistapojen sijaan. Raportissa lasketaan myös, että jos käytämme 79 miljardia dollaria lisää matalan- ja keskitulotason maissa vuoteen 2030 mennessä, voimme estää 400 miljoonaa suunnittelematonta raskautta, pelastaa miljoona ihmishenkeä ja tuottaa 660 miljardin dollarin taloudellisen hyödyn.

Haastatteluja tai lisätietoja varten ota yhteyttä:
• Geneve: Eddie Wright: ewright@unfpa.org, +1 917 831 2074.
• Kööpenhamina: Emmi Kallio-Sponholtz: kallio@unfpa.org

UNFPAn raportti Interwoven Lives, Threads of Hope: Ending inequalities in sexual and reproductive health and rights löytyy tästä linkistä.

Raportin tiivistelmä suomeksi