UNFPAn johtaja Natalia Kanem vieraili Suomessa

Väestöliiton kansainvälisten asioiden johtaja Elina Korhonen ja UNFPAn johtaja Natalia Kanem

YK:n seksuaali- ja lisääntymisterveysjärjestö UNFPAn johtaja Natalia Kanem vieraili Suomessa 10.-11. lokakuuta. Vierailun pääasiallisena agendana oli UNFPAn ja ulkoministeriön vuosikeskustelut, joissa tarkastellaan Suomen ja UNFPAn mennyttä yhteistyötä, jaetaan ajankohtaista teemaan liittyvää tietoa ja suunnitellaan tulevaa. UNFPA on YK järjestö, jonka vastuulla on edistää seksuaali- ja lisääntymisterveyttä ja -oikeuksia sekä sukupuolten tasa-arvoa globaalisti.

Väestöliiton kansainvälisten asioiden johtaja Elina Korhonen osallistui alivaltiosihteeri Pasi Hellmanin isännöimälle illalliselle, joka järjestettiin Kanemin Suomen vierailun kunniaksi. Illallisella Natalia Kanem korosti Suomen poliittisen tuen tärkeyttä: tasa-arvo, seksuaaliterveys ja -oikeudet, itsemääräämisoikeus sekä oikeus omaan kehoon ovat kaikki teemoja, jotka ovat vastatuulessa kansainvälisillä areenoilla ja jopa EU:ssa. Illallisella puhuttiinkin yhteistyön merkityksestä, ja siitä miten Suomi, UNFPA ja järjestökumppanit yhdessä voivat vastata ajankohtaiseen anti-gender-liikehdintään, joka vastustaa tasa-arvoa ja seksuaalioikeuksia.

Väestöliiton kehityspolitiikan asiantuntija Kamomilla Ilmonen puolestaan osallistui vuosikeskusteluiden temaattisiin osioihin väestö- ja äitiysterveyskysymyksissä. Näissä painotettiin, kuinka tärkeää on käydä väestökehitykseen liittyvää keskustelua ihmisoikeusnäkökulmasta: että ensisijaista on tukea jokaista toteuttamaan omia päätöksiään siitä, haluaako lapsia ja jos haluaa niin montako ja milloin. Pakkoon perustuva väestöpolitiikka ei ole inhimillistä eikä se toimi. Lisäksi ulkoministeriö kiitteli vuosittaisista UNFPAn vuosiraportin julkaisutilaisuuksista, joita Väestöliitto järjestää yhdessä UNFPAn ja ulkoministeriön kanssa.

Tutustu UNFPAn uusimman State of World Population (SWOP) -raportin suomennokseen alta.