Tervetuloa Seksuaalikasvatus yhteiskunnan muutosvoimana seminaariin 24.11.2022!

Seksuaalikasvatus yhteiskunnan muutosvoimana 24.11.2022 klo 8.30-10.00 eduskunnan kansalaisinfossa ja striimi Fbssä. Järjestäjät Eduskunnan seksuaalioikeudet- ja kehitysryhmä ja Väestöliitto

Eduskunnan seksuaalioikeudet- ja kehitysryhmä järjestää Seksuaalikasvatus yhteiskunnan muutosvoimana seminaarin 24. marraskuuta klo 8.30–10.00 eduskunnan kansalaisinfossa. Seminaari striimataan myös Facebookissa.

Tilaisuudessa eri alojen ammattilaiset keskustelevat siitä, miten seksuaalikasvatusta pitäisi kehittää. Miten seksuaalikasvatus tavoittaa eri ikäiset ja -taustaiset ihmiset? Minkälaista tietoa ja koulutusta eri ammattikuntien edustajat tarvitsevat seksuaalilainsäädännön uudistuksen myötä? Onko medialla tässä roolia?

Laadukas kokonaisvaltainen seksuaalikasvatus auttaa osaltaan rakentamaan oikeudenmukaisia yhteiskuntia. Se auttaa tutkitusti purkamaan sukupuoleen liittyvien yhteiskunnallisten normeja ja stereotypioita ja antaa ihmisille työkaluja suunnitella tulevaisuuttaan ja pitää itsestään huolta. Seksuaalikasvatus edistää kestävää kehitystä.

Seksuaalikasvatus on myös tutkitusti tapa vähentää sukupuolistunutta ja seksuaaliväkivaltaa. Suomessa on vuoden alusta tulossa voimaan seksuaalirikoslainsäädännön kokonaisuudistus. Uudistus tarvitsee tuekseen eri toimijoiden koulutusta, avointa tiedottamista ja laajaa yhteiskunnallista keskustelua. Kokonaisvaltaisen seksuaalikasvatuksen edistäminen eri ikäluokissa tukisi lainsäädännölle asetettujen vaikutusten saavuttamista.

OHJELMA:

Kahvitarjoilu

Tilaisuuden avaus:
kansanedustaja Saara Hyrkkö

Mitä laadukas ja kokonaisvaltainen seksuaalikasvatus on? Miksi se on tärkeää?
Voiko sen avulla vähentää väkivaltaa?
Raisa Cacciatore,
 asiantuntijalääkäri, lastenpsykiatri, Väestöliitto

Keskustelu

Puhetta johtaa kansanedustaja ja Eduseken pj. Saara Hyrkkö

Maria Pettersson,
 toimittaja, Journalisti-lehden päätoimittaja
Joonas Kekkonen, kehittämis- ja koulutuspäällikkö, Miessakit
Jutta Antikainen, rikoskomisario, Helsingin poliisilaitos
Mirva Ikola, liikunnan ja terveystiedon lehtori, Hatanpään lukio, Tampere
Riikka Kaukoranta, vaikuttamistyön asiantuntija, Väestöliitto

Aikaa yleisökysymyksille ja keskustelulle
Loppusanat, Saara Hyrkkö

Seminaaria voit seurata myös striiminä Facebookissa tästä linkistä.

LISÄTIEDOT:
Sanna Kotiranta, sanna.kotiranta@vaestoliitto.fi