Suomalaiset 50 vuotta täyttäneet tyytyväisiä elämäänsä

Raportti 50+ Suomessa kertoo, että ikääntyvät suomalaiset ovat tyytyväisiä elämäänsä, mutta yksinäisyys sekä tyytymättömyys terveydenhuoltojärjestelmään ovat eurooppalaisittain korkealla tasolla

Tuore raportti 50+ Suomessa – Tuloksia Survey of Health, Ageing and Retirement in Europe (SHARE) -tutkimuksen 9. aallosta esittelee tutkimustietoa ikääntyvien suomalaisten hyvinvoinnista ja elinoloista.

Raportti tuo ilmi, että ikääntyvät suomalaiset ovat tyytyväisiä elämäänsä – 15 eurooppalaisen maan vertailussa Suomi sijoittui elämäntyytyväisyydessä toiseksi. Tyytyväisyys sosiaalisiin suhteisiin on myös Suomessa korkealla tasolla – asteikolla 0–10 keskimääräinen tyytyväisyys on jopa 9,1.

Suomi ei kuitenkaan ole kaikilla mittareilla tarkasteltuna kärkisijoilla kansainvälisissä vertailuissa – yksinäisyyttä joskus tai usein kokevien ikääntyvien osuus on Suomessa kolmanneksi suurin raportissa vertailtavista maista.

”Yksinäisyys on Suomessa yleisintä 75 vuotta täyttäneiden naisten joukossa, jossa lähes puolet kokee yksinäisyyttä joskus tai usein. Näin on siitä huolimatta, että naisilla läheisiä ihmissuhteita on keskimäärin enemmän kuin miehillä, ja naiset ovat läheissuhteisiinsa myös tyytyväisempiä kuin miehet”, kertoo Väestöliiton tutkija Kristel Auero.

75 vuotta täyttäneiden joukossa myös tyytymättömyys suomalaisen terveydenhuoltojärjestelmän kattavuuteen on yleisintä. Heistä tyytymättömiä on useampi kuin joka neljäs ja alle 75-vuotiaista noin joka viides. Tyytymättömyys korostuu kansainvälisessä vertailussa – osuus on Suomessa kolmanneksi suurin vertailtavista maista.

Ikäryhmittäisten erojen lisäksi raportin tuloksissa havaitaan selkeitä koulutusryhmittäisiä eroja – korkeasti koulutetuilla on keskimäärin matalan koulutuksen saaneita parempi terveys ja hyvinvointi usealla mittarilla tarkasteltuna.

”Tällaisia koulutusryhmittäisiä eroja on nähtävissä esimerkiksi koetussa terveydessä, elämäntyytyväisyydessä, työkyvyssä ja muistitestin tuloksissa”, Auero toteaa.

Raportissa tarkastellaan tyytyväisyyttä toteutuneeseen eläkeikään. Tyytyväisimpiä ovat eläkkeelle 64–65-vuotiaana siirtyneet, joista kolme neljäsosaa kokee jääneensä eläkkeelle sopivassa iässä. Vielä työelämässä olevista kuitenkin jopa puolet haluaisi jäädä eläkkeelle mahdollisimman varhain, ja osuus on Suomessa suurempi kuin esimerkiksi Ruotsissa ja Tanskassa.

Parisuhteiden osalta raportista käy ilmi, että yleisimmät ristiriitojen aiheet parisuhteissa ovat kotitöiden jakaminen, seksuaalielämä sekä vapaa-ajan käyttö. Ikääntyvien suomalaisten parisuhteissa kuitenkin valtaosa kokee rakkautta ja vain harva on harkinnut eroa.

Maailman suurin ikääntymistutkimus Survey of Health, Ageing and Retirement in Europe (SHARE) seuraa 50 vuotta täyttäneiden eurooppalaisten elinoloja 28 maassa. Suomi on osallistunut SHARE-tutkimukseen Väestöliiton johdolla alkaen vuonna 2017 toteutetusta seitsemännestä aallosta, ja nyt julkaistava raportti esittelee tuloksia viimeisimmän eli yhdeksännen aallon aineistosta. Väestöliitto toteutti haastattelut Taloustutkimus Oy:n kautta touko-elokuussa 2022. Raportin aineistossa on haastatteluihin osallistuneita 50–99-vuotiaita suomalaisia yhteensä 1752.

SHARE:n yhdeksäs aalto on saanut rahoitusta Euroopan komissiolta, Kelalta, Kevalta sekä sosiaali- ja terveysministeriöltä.

Tutkija Kristel Auero
kristel.auero@vaestoliitto.fi

Auero K. & Lahtela J. (2024) 50+ Suomessa – Tuloksia Survey of Health, Ageing and Retirement in Europe (SHARE) -tutkimuksen 9. aallosta. Väestöliitto, Väestöntutkimuslaitos