Seksuaalioikeuksien puolesta – Olemme Helsinki Priden yhteisökumppani 2024

Kuvassa henkilöitä bannerin takana jossa lukee Seksuaalioikeudet ovat ihmisoikeuksia.

Kesäkuu on Pride-kuukausi. Helsinki Pridea eli Suomen suurinta ihmisoikeustapahtumaa vietetään jälleen juhannuksen jälkeisellä viikolla 24.6.–30.6. Kulkue ja puistojuhla järjestetään Helsinki Pride -viikon lauantaina 29.6.2024. OIemme jälleen tänä vuonna Helsinki Priden virallisena yhteisökumppanina.

”Väestöliitto edistää turvallisia ihmissuhteita, ihmisoikeuksia ja hyvinvointia muuttuvassa maailmassa. Seksuaalioikeudet ovat ihmisoikeuksia ja kuuluvat kaikille. Kun ihmisoikeudet toteutuvat arjessa, nuoret saavat rauhaa kypsyä ja kasvaa omaksi itsekseen, rakastaa ja tulla rakastetuiksi. Tämän puolesta teemme työtä kotimaan palveluissamme nuorille ja perheille, kehitysyhteistyöhankkeissamme ja vaikuttamistyössämme. Helsinki Pride -yhteisökumppanuuden kautta vahvistamme yhdessä toivoa ja luottamusta ihmisoikeuksien toteutumiseen ja toimimme sen puolesta, että jokaisella olisi oikeus rakkauteen”, sanoo toimitusjohtaja Eija Koivuranta.

”Seksuaalineuvontachatissa on lupa puhua kaikenlaisista seksuaalisuuteen liittyvistä aiheista. Meille jokainen on tervetullut juuri sellaisena kuin on, ja kunnioitamme aina ihmisen itsemääräämisoikeutta. Seksuaalioikeudet ovat seksuaalineuvonnallisen työn kivijalka, johon aina nojaamme”, painottaa nuorten palveluiden seksuaalineuvoja Viivi Sihvonen.

”Poikien Puhelimeen ovat tervetulleita kaikki alle 20-vuotiaat, jotka kokevat miehuuden tai poikuuden osaksi identiteettiään, ja tarvitsevat turvallista ja luotettavaa keskustelukumppania. Poikien Puhelimeen voi olla yhteydessä puhelimitse tai chatin kautta, anonyymisti ja ilman minkäänlaisia tilejä tai kirjautumisia. Poikien Puhelimessa aihe on vapaa, ja saammekin paljon kyselyitä esimerkiksi kehoon ja kasvuun, miehuuteen liittyviin odotuksiin, ihmissuhteiden haasteisiin ja seksuaalisuuteen liittyen. Poikien Puhelin puhuu samoista asioista myös sosiaalisen median puolella ahkerasti; meidät tavoittaa Youtubesta ja TikTokista”, kertoo Poikien puhelimen asiantuntija Mikko Kuronen.

Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvat kokevat syrjintää ja väkivallan uhkaa kaikkialla maailmassa. Sateenkaari-ihmisten ihmisoikeuksissa on otettu viime vuoden aikana monta askelta väärään suuntaan. Viime vuonna uutisoitiin laajasti Ugandassa hyväksytystä ankarasta homoseksuaalisuuden vastaisesta laista, mutta tiukat kriminalisoinnit uhkaavat edetä myös esimerkiksi Keniassa ja Ghanassa.

Euroopassa esimerkiksi Italiassa sateenkaariperheet ovat uhattuina, kun hallitus on ilmoittanut, ettei samaa sukupuolta olevien parien lapsia tulisi enää rekisteröidä. Suomenkin lainsäädännössä on ILGA-Europen mukaan puutteita translasten ja -nuorten, intersukupuolisten, sateenkaariperheiden ja turvapaikanhakijoiden oikeuksien osalta. Järjestön mukaan sateenkaarioikeuksien määrä korreloi Euroopan maiden vapauden tai demokratiakehityksen kanssa.

Kehitysyhteistyössämme tuemme eteläisessä Afrikassa sateenkaarijärjestöjä. ”Esimerkiksi zimbabwelainen kumppanijärjestömme, joka työskentelee lesbo-, bi- ja transnaisten kanssa tarjoaa turvallisen tilan sateenkaari-ihmisille, jossa jokainen saa olla sellainen kuin on. Zimbabwessa on vaarallista kuulua seksuaali- tai sukupuolivähemmistöön. Matkustaessani Zimbabwessa olen saanut kuulla järjestömme ”asiakkailta” raskaita kokemuksia siitä, millaista on elää ympäristössä, jossa yhteiskunta ei hyväksy sinua. Työskentelemme yhdessä kumppaneidemme kanssa sateenkaari-ihmisten seksuaalioikeuksien toteutumiseksi. Haluamme nähdä maailman, jossa jokaisen itsemääräämisoikeus toteutuu ja jokainen nähdään yhteiskunnan täysimääräisenä jäsenenä”, painottaa kansainvälisten asioiden johtaja Elina Korhonen.

Helsinki Priden teemana on tänä vuonna Rauha ja toivo. Erityisesti tässä ajassa näiden merkitys ja tärkeys korostuvat. Rauhaa tarvitaan siihen, että jokaisen seksuaalioikeudet voivat toteutua. Tarvitsemme myös toivoa. Toivo syntyy yhteisöllisyydestä ja yhdessä tekemisestä. On tärkeää muistaa, että meitä on suuri joukko, jotka haluavat ja tekevät maailmasta koko ajan parempaa paikkaa ihan jokaiselle. ”Helsinki Pride-yhteisökumppanuus merkitsee meille Väestöliitossa sitä, että asetumme yhteisönä sateenkaari-ihmisten yhdenvertaisten oikeuksien tueksi”, jatkaa Eija Koivuranta.

Järjestämme nuorille ohjelmaa Helsinki Pride-viikon aikana. Helsingin kaupunki ja Väestöliitto järjestävät yhdessä roolipelityöpajoja Nuorten Pridessä. Työpajat ovat turvallinen paikka tutustua uusiin kavereihin, eläytyä monipuolisesti unelmahahmoihin ja kokea jännittäviä hetkiä yhteistyöhengessä. Pajat eivät vaadi erityistä harrastuneisuutta tai aikaisempaa osaamista – tärkeintä on turvallinen yhdessä oleminen ja keskusteleminen. Roolipelitoiminta suuntaa myös Tampereelle, jossa samassa hengessä koetaan jännittäviä hetkiä sekä turvallisia keskusteluita.

Helsinki Pride -viikko huipentuu lauantaina kulkueeseen ja puistojuhlaan. Väestöliiton työntekijöitä voit tavata Väestöliiton omalla teltalla puistojuhlassa. Tervetuloa!

Tiesitkö, että voit tukea työtämme sateenkaari-ihmisten seksuaalioikeuksien toteutumiseksi kehittyvissä maissa? Lue lisää Oikeus rakkauteen -kampanjasta ja lahjoita. Apuasi tarvitaan, jotta jokainen voisi elää ja rakastaa turvassa, päättää omasta kehostaan, seksuaalisuudestaan ja ihmissuhteistaan sekä iloita ja tuntea ylpeyttä omasta identiteetistään.