Maksuton opas urheiluseurojen häirintäyhdyshenkilöille

Väestöliiton Et ole yksin -palvelu, Finlands Svenska Idrott, Salibandyliitto ja Suomen Työväen Urheiluliitto ovat julkaisseet urheilutoimijoille suunnatun häirintäyhdyshenkilöoppaan. Opas tukee häirintäyhdyshenkilöitä heidän arvokkaassa työssään tarjoamalla konkreettisia vinkkejä työn käynnistämiseen ja häirintäyhdyshenkilönä toimimiseen.

Häirintää voi tapahtua kaikissa ympäristöissä ja tiloissa, joissa ihmiset viettävät aikaa, kuten urheilun parissa. Kansallisen LIITU-tutkimuksen (2022) mukaan esimerkiksi lapsista ja nuorista noin puolet osallistuu urheiluseurojen toimintaan. Häirintää ja epäasiallista kohtelua esiintyy urheilun parissa kaikilla tasoilla, ja SUEKin tutkimusten (2020, 2022) mukaan se yleistyy kilpailutason noustessa. Naisurheilijoista lähes joka kolmas ja miesurheilijoista lähes joka viides on kokenut seksuaalista häirintää (SUEK 2020). Epäasiallista käytöstä on kokenut noin 70 % suomalaisista kilpaurheilijoista (SUEK 2022).

Häirinnän ennaltaehkäisy on tärkeää

Urheiluseuroilla ja -liitoilla on monia mahdollisuuksia kehittää ja vahvistaa häirinnältä vapaata ja turvallista urheiluyhteisöä, ja paljon hyvää työtä on tehtykin. Ennaltaehkäisevät toimet urheiluseuroissa ovat merkityksellisiä. Niitä voivat olla sitoutuminen häirinnän vastaiseen toimintaan ja sitä tukevat selkeät säännöt, toimintaohjeet tai -käytännöt. Moni urheilutoimija on yhtenä toimenpiteenä nimennyt häirintäyhdyshenkilöitä, joihin voi ottaa yhteyttä, kun kokee häirintää, ahdistelua, kiusaamista tai syrjintää. Häirintäyhdyshenkilöt tarjoavat luottamuksellista tukea ja neuvoja tilanteiden selvittämiseksi.

Väestöliiton Et ole yksin -palvelu, Finlands Svenska Idrott, Salibandyliitto ja Suomen Työväen Urheiluliitto julkaisivat 12.9.2024 oppaan urheilutoimijoiden häirintäyhdyshenkilöille. Oppaan tarkoituksena on tukea arvokasta työtä tekeviä häirintäyhdyshenkilöitä tarjoamalla heille konkreettisia vinkkejä toiminnan aloittamiseen ja häirintäyhdyshenkilönä toimimiseen.

Opas on maksutta kaikkien saatavilla ja löytyy julkaisevien tahojen verkkosivuilta. Opas on näin kaikkien urheilutoimijoiden hyödynnettävissä ja jaettavissa. Opas Väestöliiton Et ole yksin -palvelun sivustolla suomeksi ja ruotsiksi.

Et ole yksin

Väestöliiton Et ole yksin -palvelu tarjoaa myös koulutuksia urheilutoiminnassa mukana oleville häirintäyhdyshenkilöille sekä muille seurojen ja lajiliittojen toimijoille.

Et ole yksin chat ja puhelinpalvelu tukevat häirintää, väkivaltaa tai muuta epäasiallista kohtelua urheilussa kokeneita ja heidän läheisiään. Lisäksi urheilutoimijat ja häirintäyhdyshenkilöt voivat konsultoida Et ole yksin -palvelua.

Kaikille turvallista urheilua vahvistavien käytäntöjen tueksi Et ole yksin -palvelun verkkosivuilla on vapaasti käytettäviä materiaaleja urheiluseurojen, lajiliittojen ja valmentajien käyttöön.

Lisätiedot:

Minja Lappalainen