Lasten seksuaalisuuden kunnioittava ohjaus nyt velvoitteena varhaiskasvatuksessa

Pieni tyttö suukottaa raskaana olevan äidin vatsaa.

Opetushallitus on lisännyt Valtakunnalliseen varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin Väestöliiton ehdottaman lauseen: Lasten ikätasoista uteliaisuutta seksuaalisuuteen ja kehoon ohjataan kunnioittavasti.

Jatkossa siis varhaiskasvatuksen tehtävä on tukea ja suojata lasten tervettä kasvua ja kehitystä myös seksuaalisuuden alueella. Se on tärkeä osa lasten arkea ja myös vanhempien kanssa tehtävää yhteistyötä.

Päivitetty varhaiskasvatussuunnitelma astuu voimaan 1.3.2022. Kunnat päivittävät paikalliset suunnitelmansa kansallisten ohjeiden mukaisesti 1.8. mennessä. Myös paikallisiin vasuihin kannattaa nostaa lasten seksuaalisuuden tunnistamisen ja kunnioittavan ohjaamisen tärkeys.

Hienoa saada lapsen kehityksen kokonaisvaltainen tukeminen valtakunnallisesti yhtenäiseksi! Opetushallitukselle suuri kiitos aiheen tärkeyden ja tarpeellisuuden esiin nostamisesta!

Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden uusi velvoite lasten ikätasoisen seksuaalisuuden ja kehokiinnostuksen kunnioittavasta ohjaamisesta tulee toteuttaa valtakunnallisesti pikaisesti siten, että henkilöstölle osoitetaan kehotunnekasvatuskoulutusta työajalla. Siten voidaan taata lasten keho-, tunne- ja turvataitojen vahvistuminen, lasten kehoitsetunnon ja oman ja toisten kehojen kunnioituksen tuki sekä seksuaalisuuteen ja sukupuoleen liittyvän häirinnän varhainen ehkäisy.

Tutustu Väestöliiton maksuttomiin koulutuksiin täällä.

Tukea ja tietoa lapsen ikätasoisen seksuaalisuuden tukemiseen saat muun muassa näistä materiaaleista:

Peruskurssi kehotunnekasvatukseen
Tue lapsen kehitystä
Puheeksi ottamisen kortit ja opas
Kehotunnekasvatuksen verkkosivusto, josta löydät myös monen kieliset materiaalimme.