Kumita-kampanja: Älä anna häpeän estää sinua käyttämästä kondomia

Häpeä voi vaikuttaa monin tavoin siihen, käyttääkö nuori ehkäisyä vai ei. Tämä on tärkeää huomioida osana kondomin käyttöön liittyvää opetusta ja neuvontaa. Myös opettajaa, terveydenhoitajaa tai huoltajaa voi hävettää ottaa ehkäisy puheeksi. Väestöliiton Kumita-kampanja auttaa ja tarjoaa tukea ja välineitä puhumiseen. Kampanja lähettää kondomit ja tietopaketin kaikille Suomen kahdeksasluokkalaisille jo 11:ttä kertaa tukeakseen ammattilaisia ja nuoria seksuaalikasvatuksessa.

Seksitautien esiintyvyydessä on nähty tilastollista kasvua, vaikka ehkäisymenetelmät ovat parempia kuin koskaan aikaisemmin. Myös harvinaisempaa seksitautia, tippuria, on todettu nyt enemmän etenkin 15–19-vuotiailla tytöillä ja nuorilla naisilla. Suunta on huolestuttava, ja herättää kysymyksen siitä, mitä ehkäisyyn liittyvässä kasvatuksessa voitaisiin tehdä paremmin.

− On tärkeää, että nuori tutustuu kondomiin ja muihin ehkäisyvälineisiin etukäteen, vaikka ensimmäiseen seksikertaan olisi vielä aikaa. Ja että seksitautitesteihin pääsee nopeasti ja helposti. Tämä edellyttää myös sitä, että nuorille kerrotaan seksitautien testaamisen helppoudesta, maksuttomuudesta ja siitä, miten seksitautitesteihin pääsee, Väestöliiton asiantuntija Outi Danielsson sanoo.

Tehokkaita ehkäisyvälineitä on, mutta niiden käyttöön voi liittyä haasteita, joita neuvonnassa ei osata huomioida.

− Suojaamatta jättäminen lienee monisyinen kysymys, joka ei selity ainoastaan tiedonpuutteella tai virheellisillä käsityksillä. Tunteet, kuten häpeä, voivat olla yksi selittävä tekijä tässä paketissa. Häpeästä kannattaisikin puhua osana kokonaisvaltaista seksuaalikasvatusta ja ehkäisyneuvontaa, Väestöliiton asiantuntija Viivi Sihvonen lisää.

Häpeä voi lisätä riskialttiita tapoja toimia

Häpeä on tunne, joka intensiivisyydessään voi vaikuttaa ehkäisykäyttäytymiseen monin tavoin. Häpeä voi vaikuttaa esimerkiksi siten, ettei ehkäisynkäytöstä ylipäänsä uskalleta puhua ja sopia ennen seksiä, tai sen käyttöä ei vaadita kumppanilta. Voi olla, että kondomin käytössä ilmenee haasteita, jolloin tuntuu helpommalta jättää se käyttämättä. Terveydenhuollon vastaanotolla ei ehkä uskalleta kertoa, ettei kondomia käytetty, kun suojataan itseä häpeältä ja häväistyksi tulemiselta. Raadollisimpia esimerkkejä lienee se, että seksuaaliväkivallan uhri saattaa häpeän vuoksi kätkeä sisäänsä väkivaltatilanteen, jolloin riittävää tukea ei ole edes mahdollista tarjota.

− Tutkimustulokset viittaavat siihen, että häpeällä ja itsetunnolla on merkittävä yhteys. Voidaankin pohtia, voivatko heikompi omanarvon tunne ja siihen liittyvä häpeä vaikuttaa heikentävästi siihen, miten ihminen huolehtii seksuaaliterveydestään, Sihvonen lisää.

Esimerkiksi perinteinen kondomi ei ole ainoa tapa ehkäistä seksitauteja, vaan emättimeen tai peräaukkoon asetettava kondomi voi olla ratkaisu perinteisen kondomin käytön haasteisiin yhdynnässä. Näitä kahta täydentää suuseksisuoja. Kumita-kampanja lähettääkin kaikille kouluille kondomien lisäksi näytteet sisäisestä kondomista ja suuseksisuojasta, jotta nuorella on riittävä tieto vaihtoehdoista.

− Kumita-kondomin mukana nuori saa tänä vuonna myös liukuvoidenäytteen, koska liukuvoiteen käyttö yhdessä kondomin kanssa parantaa kondomin kestävyyttä ja tekee seksistä usein nautinnollisempaa, Outi Danielsson lisää.

Häpeä tunteena ei ole vaarallinen, mutta häpeän vallassa käyttäytyminen voi olla riskialtista. Tukemalla nuoria tunnistamaan paremmin tunteen sekä sen vaikutukset seksuaalikäyttäytymiseen, voimme purkaa seksuaaliterveyden kannalta riskialttiita tapoja toimia.

Lisätietoja:
Outi Danielsson
nuorten seksuaalisen hyvinvoinnin asiantuntija, Väestöliitto
outi.danielsson(at)vaestoliitto.fi, puh. 044 493 8225

Kumita-kampanjaa voi seurata Väestöliiton somekanavilla 23.–27.9. Materiaalit nuorille, vanhemmille ja koulujen ammattilaisille löytyvät osoitteestakumita.fi. Väestöliiton kampanjaa rahoittaa sosiaali- ja terveysministeriö.