Kerro mulle -oppaamme julkaistaan kirjana

”Kerro mulle! Opas sukupolvien välisten salaisuuksien, tapahtumien ja tunteiden käsittelyyn” julkaistaan kirjana 15.8.2024. Maksuttomassa oppaassa käsittelemme perheissä ja sukupolvisuhteissa hämmennystä aiheuttavia asioita. Opas sopii aikuisille sekä alakouluikäisille lapsille yhdessä aikuisen kanssa luettavaksi ja keskustelun herättäjäksi. Oppaassa on 20 lyhyttä tarinaa, jotka kerrotaan alakoululaisen lapsen, välisukupolven tai isovanhemman näkökulmasta. Kunkin tarinan jälkeen alan asiantuntijat sekä muutamassa valikoidussa osioissa 11-vuotiaat lapset antavat ohjeita hankaliin tilanteisiin. Kirjaa ei voi ostaa, mutta sen voi lainata kirjastoista ympäri maatamme.

kirjan vihreä etukansi jossa kuvia ihmiskasvoista sekä takakansi teksteineen

LAPSEN NÄKÖKULMA
1 Puhelimet pois! Jo kolme polvea koukussa
2 Sunnuntai-illan suru Koulukiusaaminen
3 Mulla on ikävä ukkia ja mummaa… Vanhemman ja isovanhempien välirikko
4 Toihan on rikollista! Ahdistelija netissä
5 Mikä mun äidillä on? Miten kertoa lapselle vanhemman mielenterveyden häiriöstä

VÄLISUKUPOLVEN NÄKÖKULMA
6 Kulissit kunnossa Perheenäidin uupumus
7 Hankkikoon oman elämän! Miniän ja anopin välit hiertävät parisuhdetta
8 Älä tuu niin lähelle mua! Läheisyyden rajojen opettelua sukupolvisuhteissa
9 Miksi taustani salattiin? Adoptiolapsen tarina
10 Voiko yhteyden rakentaa uudelleen? Erilaiset maailmankuvat
11 Miten kerron lapselleni totuuden? Läheisen itsemurha

ISOVANHEMMAN NÄKÖKULMA
12 Huh, hommia riittää…! Isovanhemman ruuhkavuodet
13 Saako leski rakastua? Kaikkia ei voi aina miellyttää
14 Heillähän oli asiat niin hyvin! Ero herättää kipeitä tunteita
15 Miten tässä kuuluu oikein olla? Uusperhearkeen totutteleminen
16 Etkö ymmärrä, miten maailma on muuttunut! Suomeen muuttanut isoäiti etsii paikkaansa
17 Syötte niin erikoisia ruokiakin Kulttuurien moninaisuus ja kiristyneet välit
18 Salattu sateenkaarevuus Miten kertoa seksuaalisesta suuntautumisestaan läheisille
19 Miten ylläpitää toivoa uupumatta itse? Elämää läheisen vankilatuomion ja päihteidenkäytön varjossa
20 Miksi minut suljettiin pois? Isovanhemman suuri ikävä välirikossa

Oppaan ovat toimittaneet Väestöliiton vastuuasiantuntija Minna Oulasmaa sekä freelancerina työskentelevä opettaja, graafikko Viivi Waris, joka on toiminut myös oppaan ulkoasun suunnittelijana ja taittajana. Annamme mielellämme lisätietoa oppaasta. Ota yhteyttä minna.oulasmaa@vaestoliitto.fi

Median edustajat voivat tilata minna.oulasmaa@vaestoliitto.fi oman kirjakappaleensa. Muita henkilöitä kehotetaan kääntymään oman kirjaston puoleen.

TULE MUKAAN ARVIOINTIRAATIIN!
Hei, oletko sinä etsimme isovanhempi, joka tutustuttuaan ”Kerro mulle!” -kirjaan vastaa sen jälkeen etänä muutamiin kysymyksiin?
Jos haluat osallistua tähän arviointiraatiin, laita viestiä minna.oulasmaa@vaestoliitto.fi ja viestiin tieto, mihin osoitteeseen haluat kirjan. Raatiin osallistuneet saavat kirjan omakseen. Kirjaa ei voi ostaa.